Hopp til hovedinnhold

Om Hannah Ryggen Triennale 2025:

 

MATER er den røde tråden i Hannah Ryggen Triennale 2025 (HRT25). Mater er latin for mor, og viser slik sett til noe skapende og livgivende. I tillegg til et biologisk opphav eller en kvinnelig omsorgsperson, kan mater indikere en kilde eller bakgrunn i institusjonell forstand – en formativ skole, tradisjon eller kultur som danner grunnlag for videre utvikling. At mater er opphav til ord som materie, materiale og materialitet, viser hvordan det stofflige – det fysiske rundt oss – har vært oppfattet som absolutt grunnleggende, noe som også gjenspeiles i et begrep som «moder jord». Forbindelsen mellom det moderlige og det materielle reflekteres videre i det engelske ordet «matter», som i subjektsform viser til en substans, mens det som verb, «to matter», viser til det å ha betydning for noe eller noen. MATER handler om skapelse, opphav, videreføring av tradisjoner, og om omsorg for tingene rundt oss.

HRT25 vil fremheve Ryggens tematisering av mors- og kvinnerollen, vise hvordan den sterke materialiteten i Ryggens verker er fundert i naturen som omga henne, og belyse Ryggens forhold til de kunst- og håndverksmessige tradisjonene hun vevet seg inn i. I tillegg vil triennalen vise verk av samtidskunstnere som knytter seg til mater-motivet på lignende vis, blant annet ved å nærme seg det materielle fra et økologisk perspektiv, eller ved aktivt å oppsøke sine formødre i tekstiltradisjonen for å fastslå og forstå sin individuelle eller kulturelle identitet.

 

Om Hannah Ryggen Triennale:

Hannah Ryggen Triennale (HRT) er en utstillingssyklus som finner sted på ulike visningssteder i og rundt Trondheim hvert tredje år. Triennalens formål er å hedre kunstnerskapet til Hannah Ryggen (1894-1970), veversken som skapte sine verker på Ørlandet og i Trondheim. Ryggen ble internasjonalt anerkjent for sin politiske vevkunst allerede i sin egen samtid, og hennes tepper utstilles fortsatt over hele verden. Hver utgave av HRT viser et utvalg av Ryggens egne tepper, samt kunsthåndverk og billedkunst fra vår egen tid som knytter an til bestemte sider ved Ryggens kunstnerskap. Slik bringes deler av den internasjonale kunstscenen til stedet der Ryggens verker ble skapt, og settes her i dialog med hennes tepper, til glede både for det lokale publikummet og for våre tilreisende gjester. 

HRT er organisert av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (NKIM), institusjonen som eier den største samlingen av Hannah Ryggens tepper. Triennalens ulike utgaver utvikles i samarbeid med andre institusjoner og initiativtagere fra det lokale kunstfeltet, som knytter seg til programmet med tematisk relaterte utstillinger og arrangementer. Vi gleder oss til å jobbe sammen med kunstbyen Trondheim frem mot Hannah Ryggen Triennale 2025, under tittelen MATER. 

Kontakt

Henvendelser angående Hannah Ryggen Triennale rettes til nkim.hrt2025@mist.no

Om Hannah Ryggen:

Hannah Ryggen (1894-1970) regnes som en av de mest toneangivende kunstnerne på 1900-tallet. Hun ble født som Hannah Josefina Maria Jönsson og vokste opp i Malmö, Sverige. Hun var i utgangspunktet utdannet lærer, men brydde seg mer om malerkunsten, noe som tok henne på en studietur til Dresden i 1922. Her møtte hun Hans Ryggen, og hun flyttet etter hvert til hans gård på Ørland på halvøya Fosen i Trondheimsfjorden. Her utviklet hun sine kunnskaper om garnfarging og veving, og etablerte seg i løpet av 1930-årene som kunstner i Norge. Hun skapte debatt i sin samtid gjennom sin politisk engasjerte kunst, som hadde menneskeverd som sitt gjennomgangstema.

Hennes monumentale billedvevnader ga henne etter hvert stor anerkjennelse – også internasjonalt. Hun ble første tekstilkunstner på Høstutstillingen (1964), og første kvinnelige norske kunstner i Veneziabiennalen (1964). Hun ble belønnet med sølvmedalje på triennalen i Milano (1954), Prins Eugen-medaljen i gull «för framståande konstnärlig verksamhet» (1959), diplom fra Kongliga Akademien för de Fria Konstnerna (1962), og slått til ridder av 1. klasse av Den Kongelige St. Olavs Orden (1965).

Ryggen skapte over 100 store verk, som nå finnes i skandinaviske museer og offentlige bygg – den største delen i Nordenfjeldske Kunstindustrimuseums samling.

Motivene i Ryggens arbeider gir gjerne uttrykk for et sterkt samfunnsengasjement, som visualiseringer av hennes reaksjoner på samtidige, politiske begivenheter. Formmessig representerer verkene en fornyelse av tekstilkunsten. De siste årene har hennes billedtepper igjen fått stor nasjonal og internasjonal oppmerksomhet, og blitt vist på utstillinger i Oxford, Kassel, Madrid, Oslo, Malmø, Frankfurt og dOCUMENTA (13) i Kassel.

Museum24:Portal - 2024.09.30
Grunnstilsett-versjon: 2