Vi lever på en stjerne

Hannah Ryggen Triennale 2016, kuratert av Erzen Shkololli, henter internasjonal samtidskunst Ryggen ville applaudert til Trondheim og Ørlandet 22. september - 20. november.

  •  (Foto/Photo)

Viktige arbeider av seks internasjonale kunstnere vises sammen med et utvalg verk av Hannah Ryggen fra museets samling i Hannah Ryggen Triennale 2016.

Triennalen er en plattform som hvert tredje år vil fokusere på ulike sider av Ryggens kunstnerskap. Målet med årets Triennale er å sette fokus på dagsaktuelle, politiske problemstillinger. Med Hannah Ryggen som forbilde og hennes verk som bakteppe, trekker vi frem samtidskunstnere som jobber med tema knyttet til krig, konflikt og migrasjon. Der Hannah Ryggen dokumenterte personlige opplevelser av maktbruk og urettferdighet gjennom et langsomt og møysommelig håndverk, forholder dagens kunstnere seg til en verden der samtidsdokumentasjonen er umiddelbar, og hvor hver enkelt bearbeider og poster sine inntrykk og uttrykk via sosiale medier. 

Kurator

  • Erzen Shkololli (Foto/Photo)
    Erzen Shkololli Majlinda Hoxha

Erzen Shkololli

​Erzen Shkololli (f.1976) er kurator for årets Triennale. Han er en kunstner og kurator fra Peje, Kosovo, og har førstehåndsopplevelser av krig og undertrykkelse ferskt i minne. Som en kunstnerisk aktivist i oppbyggingsfasen av hjemlandet, tør han ta tak i temaer som berører oss som medborgere, naboer og samarbeidspartnere.
Shkololli er i dag direktør for stiftelsen Unë e du Kosovën i Prishtina, Kosovo. Fra 2011-2015 var han direktør for Nasjonalgalleriet i Kosovo, og i 2013 var han ansvarlig for Kosovos deltakelse på Veneziabiennalen. Fra 2003-2007 var han kunstnerisk ansvarlig ved Instituttet for samtidskunst EXIT, i Peje, Kosovo.

I sin kunstneriske praksis har han jobbet med lokale tradisjoner og folkekunst. Med dette som utgangspunkt, har han belyst ulike sosiopolitiske forhold. Shkololli har deltatt i en rekke internasjonale utstillinger, og stilt ut på museer som Van Abbemuseum, Eindhoven; Centre Pompidou, Paris og Fridericianum, Kassel.

Shkololli sto bak Kontakt Art Collection Exhibition ved tittelen Thirty One som var kuratert av Hans Urlich Obrist og Petrit Halilaj ved Nasjonalgalleriet i Kosovo (2015). Han har kuratert Thirty Years After: Šejla Kamerić (2015), Sokol Beqiri: Retrospective (2014), Simon Shiroka: Retrospective ved Nasjonalgalleriet i Tirana (2014) og ved Nasjonalgalleriet i Kosovo (2013).

Fra 2008 til 2009 var han mottaker av DAAD Artist in Residency Fellowship, Berlin. Siden 2003 har han vært medlem av EUs Cultural Parliament. Shkololli ble nylig utnevnt til kuratorteamet for dOCUMENTA (14).

Kunstnere

I Ørland Kultursenter (Hannah Ryggen-senteret og Galleri Hans) vises Jakup Ferri og Hannah Ryggen. I Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum vises Tamara Grcic, Mona Hatoum, Sejla Kameric, Hassan Khan, Laurent Mareschal og Hannah Ryggen.

  •  (Foto/Photo)

Jakup Ferri

f. 1981, Prishtina, Kosovo. Bor og arbeider i Amsterdam og Prishtina. Jakup Ferri studerte kunst i Pristhina i perioden 1999 -2004, og opplevde at kunstfeltet i Kosovo sto på utsiden av den vestlige kunstverdenen. Følelsen av isolasjon ble utgangspunkt for eksperimentelle videoverk som belyste tematikken. Gjennom de siste 10 årene har Ferri jobbet i en rekke materialer, med tegning, mosaikk, plast og tekstil. Hans naive tegninger forholder seg til folkekunst og lokale tekstiltradisjoner, og hans motiver viser ofte situasjoner hvor isolasjon, ønske om tilhørighet og tap er tema. I 2016 mottok Ferri stipendet Toekenningen Werkbijdrage Bewezen Talent, Mondriaan Fonds.


  •  (Foto/Photo)

Tamara Grcic

Tamara Grcic (1964) jobber som kunstner i Frankfurt/Main, Tyskland. Siden 1992 har hun stilt ut i en rekke separat- og gruppeutstillinger i Tyskland og internasjonalt. Tamara Grcic’s installasjon Travel Bags fra 1999 kan, utstilt i år, tematisere den siste tids flyktningestrøm. Unike liv, eiendeler og opplevelser blir raskt pakket sammen, for så å nærmest forsvinne i en identitetsløs flyktningestrøm. Reisebagene er laget i billig, svart nylon, og med glidelåsene åpne avslører de et innhold av pent brettede klær. Løsrevet fra hverdagslivets kontinuitet, symboliserer bagene den stadige migrasjonen som påvirker millioner av menneskers liv.


  • Mona Hatoum, "Keffieh", 1993-1999 (Foto/Photo)
    Mona Hatoum, "Keffieh" (detail), 1993-99. Human hair on cotton fabric. 120 x 120 cm Mona Hatoum / Photo: Hugo Glendinning, courtesy White Cube

Mona Hatoum

​Mona Hatoum (f. 1952) regnes i dag som en av verdens ledende kunstnere. Hun er født i Beirut av palestinske foreldre, men flyttet til England i 1975. I Hatoums verk møter vi ofte kjente objekter, readymades, sammensatt slik at de skaper urovekkende assosiasjoner. Hatoum er representert i en rekke samlinger verden over og TATE MODERN viste sommeren 2016 en stor retrospektiv utstilling med Mona Hatoum. Se for eksempel: https://en.wikipedia.org/wiki/Mona_Hatoum

I Hannah Ryggen Triennale 2016 vises verket Keffieh (1993 -1999). Verket er basert på det tradisjonelle arabiske skjerfet, med sitt distinkte svarte og hvite mønster i vevd bomull. Her har imidlertid Hatoum brodert inn lange, svarte menneskehår. Hårstråene synes å rakne, eller vokse ut av skjerfets kanter, noe som gir arbeidet en surrealistisk kvalitet.
Keffieh-skjerfet har blitt et symbol på palestinsk motstand, og Hatoum beskriver selv dette arbeidet som et uttrykk for kontrollert sinne, hvor det tidkrevende broderiet fungerer som hennes egen, stille protest.

  •  (Foto/Photo)

Sejla Kameric

​Šejla Kamerić f. (1976) vokste opp i Sarajevo, Bosnia-Herzegovina. Hennes verk er basert på egne opplevelser, minner og drømmer knyttet til krigen i landet. Kameric’s arbeider leder tankene til det å være forskjøvet og til diskriminering, og hennes valg av delikate materialer og estetikk står i kontrast til det sterke budskapet i arbeidene hennes. Hun stiller ut verket Red carpet (2011), et rødt teppe som er laget som en fillerye. Det 6 meter lange teppet er vevd av brukte klær, og glidelåser, knapper og lapper er fortsatt synlige. Arbeidet er vakkert og alarmerende på samme tid, og betrakteren kan kjenne på fascinasjon og ubehag om hverandre.

  •  (Foto/Photo)

Hassan Khan 

Født 1975, Kairo, Egypt. Hassan Khan er en multimedia kunstner som jobber med blant annet musikk, film, skulptur og tekst. Hassan Khans arbeider vises i gallerier, museer og i offentlige rom verden over. Khan deltok på dOCUMENTA (13). Verket som vises i Triennalen, The Knot, er en skulptur i frostet glass, formet som et tau som snor seg i en knute.

Verket er et arbeid i en rekke av skulpturer, objekter og arkitektoniske intervensjoner som utforsker tilstedeværelse og kulturminner på ulike måter. Når man slår en knute på et tau, får det en ny funksjon, uten at noe annet materiale er tilført. Tauet gjennomgår en transformasjon til noe annet, symbolsk, som kan leses og tolkes av en betrakter. Utført i glass står knuten igjen som et tapt øyeblikk, et nødvendig offer. Innen psykologien brukes knuten som et bilde på en «feil» i personligheten. Men er det ikke summen av alle våre feil som definerer oss? Uten feil (knots) ville vi ikke eksistert.

  •  (Foto/Photo)

Laurent Mareschal

​Født 1975, Dijon, Frankrike. Mareschal bor og arbeider i Paris. I perioden 1997 -2000 bodde han i Israel – Palestina, og hans opplevelser og nære tilknytning til familie og venner i dette området påvirker direkte måten han arbeider på i dag. Hans valg av materialer, som krydder, såpe fra Nablu og tradisjonelle beduin-broderier er knyttet til lukter, former og farger fra dette området. Fra 2011 har han arbeidet med både installasjon, musikk og poesi.Til Hannah Ryggen Triennale 2016 vil Mareschal lage en 38 kvm gulvinstallasjon av krydder, sammen med studenter fra kunstakademiet i Trondheim.