Hannah Ryggen-senteret

Hannah Ryggen-senteret holder hus i Ørland Kultursenter på Brekstad, Ørland. Fra museet i Trondheim, ligger Hannah Ryggen-senteret en drøy time unna med hurtigbåt. Deler av museets Hannah Ryggen-samling kan sees i kuraterte visninger her.

  •  (Foto/Photo)
    1/14
    (Bilde 1 av 14)
  •  (Foto/Photo)
    2/14
    (Bilde 2 av 14)
  • Billedteppe av Hannah Ryggen, med tittelen Synderinnen, 1926. (Foto/Photo)
    3/14
    Hannah Ryggen, Synderinnen, 1926. Anders S. Solberg / Hannah Ryggen / BONO 2015 (Bilde 3 av 14)
  • Hannah Ryggen, "Liselotte Hermann halshuggen" (1938). Foto: Anders S. Solberg (Foto/Photo)
    4/14
    Hannah Ryggen, "Liselotte Hermann halshuggen" (1938). Foto: Anders S. Solberg (Bilde 4 av 14)
  • Hannah Ryggen, "6. oktober 1942" (1943). Foto: Anders S. Solberg (Foto/Photo)
    5/14
    Hannah Ryggen, "6. oktober 1942" (1943). Foto: Anders S. Solberg (Bilde 5 av 14)
  • Hannah Ryggen, "Jul Kvale" (1956). Foto: Anders S. Solberg (Foto/Photo)
    6/14
    Hannah Ryggen, "Jul Kvale" (1956). Foto: Anders S. Solberg (Bilde 6 av 14)
  •  (Foto/Photo)
    7/14
    (Bilde 7 av 14)
  •  (Foto/Photo)
    8/14
    (Bilde 8 av 14)
  • Hannah Ryggen, "En fri" (1948). Foto: Anders S. Solberg (Foto/Photo)
    9/14
    Hannah Ryggen, "En fri" (1948). Foto: Anders S. Solberg (Bilde 9 av 14)
  • Hannah Ryggen, "Dikt av T. S. Eliot" (1952). Foto: Anders S. Solberg (Foto/Photo)
    10/14
    Hannah Ryggen, "Dikt av T. S. Eliot" (1952). Foto: Anders S. Solberg (Bilde 10 av 14)
  •  (Foto/Photo)
    11/14
    (Bilde 11 av 14)
  •  (Foto/Photo)
    12/14
    (Bilde 12 av 14)
  •  (Foto/Photo)
    13/14
    (Bilde 13 av 14)
  • Hannah Ryggen, "Vi lever på en stjerne", 1958. Billedvev i ull og lin, 400 x 300 cm. Eies av den norske stat. Foto: Thor Nielsen. © Hannah Ryggen / BONO 2022 (Foto/Photo)
    14/14
    Hannah Ryggen, "Vi lever på en stjerne", 1958. Billedvev i ull og lin, 400 x 300 cm. Eies av den norske stat. Foto: Thor Nielsen. © Hannah Ryggen / BONO 2022 (Bilde 14 av 14)
 (Foto/Photo)

AKTUELL UTSTILLING:

NÅR DRØMMER DØR

16.aug_5.jpg (Foto/Photo)

ÅPNINGSTIDER

NYHET: Inngang er nå gratis!

Hannah Ryggen-senteret har samme åpningstider som Ørland Kultursenter.

Trykk her for senterets åpningstider

Hannah_Ryggen_triennale_2022-Hannah_Ryggen_Centre_rland_Opening-034012.jpg (Foto/Photo)

OMVISNINGER

Omvisninger kan bestilles. Ta kontakt for pris og tidspunkt. 

Bestillinger bør meldes inn minst 14 dager før besøksdato.


  • Hannah Ryggen-senteret

    Vis vei

    Hannah Ryggen-senteret holder hus i Ørland Kultursenter på Brekstad, Ørland.

Hannah003_a.jpg (Foto/Photo)

Om Hannah Ryggen:

Hannah Ryggen (1894-1970) regnes som en av de mest toneangivende kunstnerne på 1900-tallet. Hun ble født som Hannah Josefina Maria Jönsson og vokste opp i Malmö, Sverige. Hun var i utgangspunktet utdannet lærer, men brydde seg mer om malerkunsten, noe som tok henne på en studietur til Dresden i 1922. Her møtte hun Hans Ryggen, og hun flyttet etter hvert til hans gård på Ørland på halvøya Fosen i Trondheimsfjorden. Her utviklet hun sine kunnskaper om garnfarging og veving, og etablerte seg i løpet av 1930-årene som kunstner i Norge. Hun skapte debatt i sin samtid gjennom sin politisk engasjerte kunst, som hadde menneskeverd som sitt gjennomgangstema.

Hennes monumentale billedvevnader ga henne etter hvert stor anerkjennelse – også internasjonalt. Hun ble første tekstilkunstner på Høstutstillingen (1964), og første kvinnelige norske kunstner i Veneziabiennalen (1964). Hun ble belønnet med sølvmedalje på triennalen i Milano (1954), Prins Eugen-medaljen i gull «för framståande konstnärlig verksamhet» (1959), diplom fra Kongliga Akademien för de Fria Konstnerna(1962), og slått til ridder av 1. klasse av Den Kongelige St. Olavs Orden (1965).

Ryggen skapte over 100 store verk, som nå finnes i skandinaviske museer og offentlige bygg – den største delen i Nordenfjeldske Kunstindustrimuseums samling.

Motivene i Ryggens arbeider gir gjerne uttrykk for et sterkt samfunnsengasjement, som visualiseringer av hennes reaksjoner på samtidige, politiske begivenheter. Formmessig representerer verkene en fornyelse av tekstilkunsten. De siste årene har hennes billedtepper igjen fått stor nasjonal og internasjonal oppmerksomhet, og blitt vist på utstillinger i Oxford, Kassel, Madrid, Oslo, Malmø, Frankfurt og dOCUMENTA (13) i Kassel.