Hopp til hovedinnhold

Plissé. Anne-Karin Furunes

Stiftsgården
16.06 - 15.08.2021

  • 1/1
    Utstillingen "Plissé. Anne-Karin Furunes" i Stiftsgården sommeren 2021. Foto: Freia Beer

Plissé er en dialog mellom kunstneren Anne-Karin Furunes’ (f. 1961) store portretter og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseums ikoniske Delphos, en drakt i plissert silke laget av den kjente kunstneren Fortuny i Venezia i 1907.

Furunes er kjent for sine monumentale bilder, som egentlig er monokrome, men som inkluderer fargen fra miljøet bak bildene. Lerretene er nemlig perforerte med større og mindre hull, som sammen og på avstand oppfattes som luftige, skyggefulle, fotografiske portretter. Hun leter seg ofte frem til arkivfotografier av glemte og anonymiserte grupper mennesker, og lar disse være motiv for sine verk. Flere av bildene Furunes skal vise i utstillingen portretterer de anonyme kvinnene som produserte de fantastiske tekstilene Mariano Fortuny (1871-1949) i sin tid designet. Her løftes håndverkerne, deres kunnskap, tid og liv frem i slående formater. De siste årene har kilder kommet frem som mer enn antyder at det er Marianos kone Henriette som er den egentlige designeren bak Delphos

I Trondheim på samme tid ledet Nordenfjeldske Kunstindustrimuseums direktør Jens Thiis en vævskole og atelier for kunstvævning (1898-1909), der den kjente kunstneren Gerhard Munthes motiver ble vevd i store formater av kvinner som var ansatt for sine tekniske ferdigheter, men også sin «kunstfølelse». De store teppene som nå finnes i museer verden over er alle signert GM. Vi vet navnet på noen av kvinnene som vevde dem, der særlig Augusta Christensen går igjen som en av de mest fremtredende. Hun ledet vevskolen da de mottok gullmedalje under Verdensutstillingen i Paris i 1900. Likevel er hun i stor grad glemt og utelatt i kunsthistorien. Furunes lager et nytt verk til utstillingen, som vil ta for seg Augusta Christensen og historien til vevskolen.

Utstillingen blir en kobling av historier som ennå ikke er ferdig nøstet opp, og vil gå bakenfor sannhetene rundt konstruksjonen av noen befestede genier i kunsthistorien.

Kursalen i Stiftsgården tilfører utstillingen visuelt fantastiske rammer. Med sine farger, stukkatur, innredning og malte portretter, glir utstillingen narrativt og estetisk inn i interiøret og blir en opplevelse utenom det vanlige. Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum holdt i sine første år (1893-1900) til nettopp i Stiftsgården; slik kommer museet tilbake til der det startet med denne temporære utstillingen.

Takk til Christen Sveaas’ Kunststiftelse for lån av "Crystal Images VIII" til denne utstillingen.

  • 1/1
    Henriette Nigrin, Delphos. 1907. Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum. Foto: Freia Beer
Museum24:Portal - 2024.11.2 5
Grunnstilsett-versjon: 2