Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum på gjennomreise
24.juni - 27.august 2023
Til Stjørdal har Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum laget en todelt utstilling. Den ene til Stjørdal museum Værnes og den andre til Værnes kirke. Utgangspunktet er de utskårne, groteske hodene i enden av hver takstol i middelalderkirken Værnes.
Hva lurer på oss fra oppunder taket i kirken? Forvridde ansikter, merkelige fabeldyr og hender med slanger. Hva gjør de der oppe? Hva forteller de?
Drager, dødninger og grotesker lever i kunsten vår fra vikingetid, gjennom middelalder og frem til i dag. Der hodene i Værnes kirke kanskje skulle skremme menigheten til god livsførsel eller minne dem på at livet var farlig og døden lurte, leker Gerhard Munthe med dødens vesener i sine akvareller. Både bjelkehodene og akvarellene bærer referanser til døden. I norrøn tid bar hesten et sterkt symbolsk uttrykk. I akvarellene ser vi hester som bærer skjeletter og den døde til det neste livet samt hest uten rytter som tegn på død. Sigars hest vitner også om døden, og rundt et skjold biter dødninghoder seg fast med kløyvde skaller. Blant bjelkehodene skuer et ansikt ned på oss, fanget i en grotesks gap. Kanskje er gapet et symbol på helvete og det neste liv? Hender holder slanger, også et symbol på døden. Gjennom syndefallet, at slangen lurte Adam og Eva til å spise eplet, kom døden inn i verden og mennesket ble dødelig. Slangen igjen kan kobles til dragen, et uttrykk for djevelen.
Henrik Møllers fabelaktige drikkehorn og brosje i sølv viser alle drager. Brølende, bitende og litt skremmende i all sin skjønnhet snakker de samme språk som hodene oppunder taket i kirken.
Inne i museet fortsetter eller begynner Nordenfjeldske Kunstindustrimuseums undring over fabeldyr. Her er to keramikkverk stilt ut sammen med bilder av flere sølvgjenstander.
Er det en lysestake? Eller er det en skulptur? Ser du fabeldyr, monstre eller noe vakkert?
Keramiker Jan Grüner-Moström representerer en figurtradisjon som bryter med studiokeramikkens rendyrkede formspråk. Han lager skulpturelle stilleben over utdøde dyr og mytologiske vesen. De er karikerte, men også menneskelige. Selv om de er sterkt humoristiske, har de også en mørkere side. Keramikken forteller om noe vilt, ukontrollert, dyrisk og farlig. De er monstrene i skapet og under sengen. Om sitt eget kunstnerskap forteller kunstneren:
«Leran blev ett medium som gav mig fri tillgång till min egen fantasi; små berättelser genom blommor, fantasifåglar, ödlor, ormar, fabeldjur och monsterliknande skapelser uppstod naturligt och tog form.»
Monstre og mytologi har lange tradisjoner i kunsten. Over hundre år før Grüner-Moström lagde disse lysestakene lagde gullsmed Henrik Møllers fabelaktige drikkehorn og brosjer i sølv. Verkene viser drager som er brølende, bitende og litt skremmende i all sin skjønnhet.
Bestiarium er en liten bit av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum. Her tolkes verten vi besøker med vår samling. Mens museet er uten bygg, vil du møte oss som Nordenfjeldske Transitt, et museum på vift. I nye formater og på ulike arenaer, kan du følge oss på reisen.