Om Anti-monument
HRT 2022 tar utgangspunkt i Anti-monument som tematikk. Her foreslås det foranderlige fremfor det statiske, minnearbeid fremfor resolusjon, forstyrrelser fremfor bekreftelser, hulrommet i stedet for den bastante steinblokken. I Hannah Ryggens billedtepper formidles dype menneskelige erfaringer, og fortellingene i dem beveger seg forbi enkle sannheter. Hun kritiserte økonomisk ulikhet, advarte mot fascismen og reagerte modig på dens konsekvenser, samtidig som hun også feiret kjærligheten og de større sidene av eksistensen. Trådene hun vevde endrer seg over tid, og fargene falmer gradvis med lyset.
Hannah Ryggens "Vi lever på en stjerne" kom ut av Regjeringsbygningen i Oslo etter terrorangrepet 22. juli 2011 med en flenge i nedre høyre del, og noen mindre skader og sår. Kjærlighetsbudskapet i dette verket står i så skarp kontrast til terroristens verdenssyn. Med sitt symbolsk ladede arr, kan Ryggens verk sies å være det hittil sterkeste minnesmerket etter 22. juli. For alltid endret, er "Vi lever på en stjerne" blitt et anti-monument.
Triennaleutstillingen i Austråttborgen går inn i et makeløst anlegg og en interessant historisk kontekst. Følgende kunstnere er representert i Austråttborgen:
Anne-Karin Furunes, Matilde Westavik Gaustad, Veslemøy Lilleengen, Marthe Minde, Per Kristian Nygård, Anusheh Zia + Hannah Ryggen