– Det er fantastisk å oppleve at alle kunstnerne vi har forespurt, uansett hvor fullbooket og verdensberømte de er, umiddelbart takker ja til å stille ut i Trøndelag til våren! Å bli vist i sammenheng med Hannah Ryggen er noe de ikke vil gå glipp av. Dette sier noe om hvor viktig Ryggen anses som på verdensbasis nå, i en tid der både politiske og tekstile verk er sterkt representert på de store kunstmønstringene, sier Solveig Lønmo, kurator for Hannah Ryggen Triennalen 2019.
At unge kunstnere i utlandet kjenner til den store svensk-norske tekstilkunstneren Hannah Ryggen, er en konsekvens av blant annet Nordenfjeldske Kunstindustrimuseums utlån av samlingen til store utstillinger over hele verden det siste tiåret. Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum har nemlig den største samlingen av hennes kunst, og får utlånsforespørsler i et stadig høyere tempo.
– Det er en bevisst strategi fra museet å promotere Hannah Ryggen i utlandet. Men vi ønsker at også et hjemlig publikum skal kunne oppleve hennes kunst på nye og utfordrende måter. I triennalen inviterer vi derfor den mest interessante kunsten fra den internasjonale scenen «hjem» til Hannah i Trøndelag. Når nye kunstverk med en nerve av samfunnsengasjement går i dialog med de sterke ytringene Hannah Ryggen produserte fra 1930-tallet til 1970, får vi en utstillingstematikk som går inn i dagens store utfordringer. Triennalen blir tankevekkende, vakker og rå, sier Åshild Adsen, direktør for Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.
Hannah Ryggen Triennalen er et samarbeid mellom museet og Ørland/Bjugn Kunstforening og vil, i tillegg til kunstutstillingene, inneholde et filmprogram i samarbeid med Cinemateket Trondheim og Ørland Kultursenter og et foredragsprogram i samarbeid med Litteraturhuset i Trondheim og Ørland Kultursenter. I katalogen skriver forfatter og antropolog Erika Fatland hovedteksten.
I 2019 vil triennalen også innebære et arbeidsopphold for en utvalgt kunstner på Ørland, nettopp der Hannah Ryggen levde og virket. Norsk-sudanske Ahmed Umar, nylig mottaker av Scheiblerprisen 2018, blir residenskunstneren som i april skal jobbe med et prosjekt som involverer lokalbefolkningen.
Og hva vil publikum møte i utstillingene? Et tradisjonelt knytt orientalsk teppe som ser ut som det oppløses til noe flytende som renner utover gulvet. Et brodert verdenskart over landegrenser som siden er oppløst, forsterket eller flyttet. En skildring av det som anses som et av verdenshistoriens verste overgrep mot en urbefolkning. Broderte navn på drepte og forsvunne kvinner fra Ciudad Juárez i Mexico. Biter av landskap man aldri mer kan oppleve. Frustrasjonsfigurer og okseblod. Og alt i Hannah Ryggens ånd – kunst som både skildrer og tvinger frem holdninger om verden og verdens folk.
Les kurator Solveig Lønmos statement, og ta kontakt for mer info, en samtale og bilder: