Hopp til hovedinnhold

JAPAN - fra teseremoni til cosplay

Formidlingsopplegg for hele 8. trinn i Trondheim kommune gjennom Den kulturelle skolesekken, skoleåret 18/19

  • En japansk samurairustning fra 1800-tallet
    1/1
    Samurairustning fra 1800-tallet Steffen Wesselvold Holden

Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum har en enestående samling kunsthåndverk fra Japan: keramikk, kimonoer, lakkarbeider, en samurairustning og mye mer. Hvorfor Japan i Trondheim? Museets første direktør Jens Thiis påbegynte Japansamlingen da Japans innflytelse på vestlig kunst var på sitt sterkeste (1890-årene), og senere direktører har fortsatt å samle – samtidig som store gaver fra private samlere har gjort samlingen stadig større.

Museets Japansamling gir innblikk i et land, en kultur, en filosofi og en særegen estetikk fra ca. år 0 til det 20. århundre. I dag er Japan et land fylt av kontraster. Fargerik og rebelsk ungdomskultur er tilsynelatende en motsats til det tradisjonelle og meditative – samtidig som det nye alltid forholder seg til det gamle. Dette vekselspillet vil vi se på både gjennom (a) samtale og (b) praktisk opplevelse og iscenesettelse.

Læringsmål

I «JAPAN – fra teseremoni til cosplay» vil vi vise elevene deler av museets Japansamling, og snakke om særtrekk ved Japans kultur og estetikk. Læringsmål for ungdomstrinnet i samfunnsfag, KRLE og kunst og håndverk vil inngå i samtalen med elevene:​

HISTORIE: Eleven skal kunne drøfte viktige omveltninger i samfunnet i nyere tid, og reflektere over hvordan dagens samfunn åpner for nye omveltninger.

KUNST OG HÅNDVERK - KUNST: Eleven skal kunne sammenligne og vurdere ulike retninger og tradisjoner innenfor to- og tredimensjonal kunst.

KRISTENDOM, RELIGION, LIVSSYN OG ETIKK – BUDDHISME: Eleven skal kunne beskrive og reflektere over særtrekk ved kunst, arkitektur og musikk knyttet til buddhismen.

​Smake te og prøve kostymer

Etter den dialogbaserte omvisningen, vil elevene få ikle seg kimonoer og delta i en forenklet teseremoni med tilberedning og smaking. Vi bruker ordentlig utstyr, og elevene får oppleve stemningen en teseremoni legger til rette for. Deretter får de prøve cosplay-antrekk og iscenesette fotografier av hverandre, inspirert av kawaii-kulturen i Tokyo.

Kontakt oss på formidling@nkim.no eller 73 80 89 50 ved eventuelle spørsmål

  • 1/1
    Japansk cosplayer Creative Commons
Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 1