Fra slutten av 1100-tallet og videre utover 1200-tallet var den sørfranske byen Limoges det ledende europeiske sentrum for produksjon av emaljert kobber. Emaljert kobber er noe vi ofte ser brukt i kirkekunst i middelalderen, blant annet i krusifiks.
Fra Limoges til Austrått
- et emaljert krusifiks fra 1200-tallet
Med masseproduksjon etter rundt 1225 faller både kvaliteten og prisen på emaljearbeidene, detaljene blir mindre og fargene færre. Tidlig på 1300-tallet ebber produksjonen ut. Enkelte forskere mener så mange som 2000 objekter fant veien til skandinaviske kirker, så det er derfor tenkelig at de fleste norske kirker i middelalderen har hatt en eller flere Limoges-gjenstander. Av de rundt 80 gjenstandene som finnes innenfor dagens norske riksgrense utgjør rundt halvparten krusifikser eller deler av slike. Mange tilhører tiden før masseproduksjonen tok til og har derfor god kvalitet, mange detaljer og rik fargebruk. Det er foreløpig ikke funnet to helt like kors.
Et eksempel på et slikt emaljearbeid fra Limoges finner vi i et krusifiks tilhørende herregården Austrått på Ørlandet. Dette er nå deponert ved Vitenskapsmuseet i Trondheim. Krusifikset fra Austrått er et praktfullt Limoges-arbeid av høy kvalitet fra 1210-1220.
På et stort trekors ser vi en støpt Kristusfigur plassert i korsskjæringen som er utvidet til et ovalt felt. Kristus har lendeklede til knærne, lett avrundet mage, samlede lett bøyde ben og markerte ribben, bukhule og bryst. Med utstrakte, nesten vannrette armer, runde og åpne øyne, stående positur, overlappende knær og med en kongekrone på hodet ser vi den seirende kongen, som både er en levende konge i himmel og på jord i tillegg til å være den korsfestede menneskesønnen. Omtrent alle krusifiks som ble importert til Norden har Kristus med kongekrone. Formen til figuren er hovedsakelig romansk, men en lett S-form i figurfremstillingen samt overlappende knær antyder et gotisk formspråk. Figuren har spor etter forgylling.
Korsarmene har påsatte figurer. Ofte er dette presentasjoner av de som bevitnet Jesu korsfestelse, det vil si hans mor Maria og disippelen Johannes. På Austråttkrusifikset ser vi nettopp disse to, Maria til venstre og Johannes til høyre. Maria og Johannes er ofte å se på korsfestelsesscener hvor de i et trekløver med Kristus utgjør en såkalt kalvariegruppe, eller korsfestelsesgruppe.
På Austråttkorset holder Maria en halvmåne i hendene, en veldig sjelden presentasjon på Limoges-arbeider.
Johannes holder en bok som symbol på at han var en av evangelistene, det vil si en av de som skrev evangeliene i Bibelen. Både Johannes og Maria har edelstener til øyne. Bildet av Johannes viser også tydelig kvaliteten og detaljrikdommen i emaljearbeidet samt variasjonen i fargesammensetningen.
Nederst på foten av korset står en ukjent langstrakt figur med bok eller tavle i den ene hånden og den andre hånden hevet i en gest. Glorien bak hodet til figuren antyder en hellig person. Hverken personen eller gesten er identifisert.
Øverst på korset ser vi merker etter en figur som mangler.
I Museet Erkebispegården står et stort prosesjonskors med metallplater og emaljefigurer. Korset står i dag på en base, men denne er laget i senere tid. Selve korsformen er mer utbrodert i formen enn Austråttkrusifikset, med avrundete former på enden av armene, nederst og på toppen av korset samt kuler satt på de runde områdene. Her mangler også emaljering på selve korset. Nesten samtlige figurer er emaljerte og antagelig fra Limoges. Også her ser vi utstrakt bruk av blåfarger.
Korset har figurer både på forsiden og på baksiden, ikke ulike de på Austråttkorset, plassert omtrent på samme sted foran og bak. De fleste av figurene har hatt blå stener som øyne, noe vi kan se intakt på Kristusfiguren. Figuren ligner ikke på Kristusfiguren på Austråttkrusifikset. Armer, ben og kropp er mindre anatomisk utformet med færre detaljer, ansiktet til Kristus er mindre definert, hodet mer på skakke og bena står side om side uten overlapp ved knærne.
Kongekronen samt den stående posituren indikerer samme Kristusfremstilling som på Austråttkrusifikset, en seirende konge, men kvaliteten på korset i Erkebispegården er ikke den samme som på Austråttkrusifikset. Kanskje er figuren laget etter 1225 da Limoges satte i gang en masseproduksjon som senket kvaliteten på arbeidet.
Sidearmene på korset har 4 enkle figurer, fordelt på for- og baksiden, som bærer bøker, antagelig evangelistene Johannes, Lukas, Matteus og Markus. Disse var ofte koblet sammen med Kristusfremstillinger.
Figurene øverst på korset, samt i midten bak, er alle ukjente.
Midtfiguren bak på korset kan være jomfru Maria og den emaljerte figuren øverst på korsets fremside kan være disippelen Johannes. Begge var til stede ved Jesu korsfestelse. I så fall utgjør de en kalvariegruppe.
Ved foten av korset samt øverst på baksiden står figurer som ikke er identifiserte.
Kilder:
Middelaldersk kristusfigur fra Limoges - NIKUs arkeologiblogg
På sporet av en tapt kirke? - SPOR (spormagasin.no)
Franske emaljer bevart i norske kirker - Apollon (uio.no)
Viking (Oslo : 1937- . : trykt utg.) : tidsskrift for norrøn arkeologi. 2005 Vol. 68 (nb.no)
Foto uten fortløpende kreditering: Siri Frøseth/Thina Andresen/NKIM
Digital redigering: Siri Frøseth