True Blue

Den blå streken møter det hvite porselenet.

  • Knolling_blahvitt_mot_korall.jpg
    Jan Ove Iversen

Hva er det med den blå dekoren på det hvite godset som fascinerer oss så sterkt? Det blåhvite porselenet som ble utviklet i Kina og nådde sitt høydepunkt under Ming-dynastiet, strømmet ut i verden i et eksporteventyr uten like. Strømmen av seilskuter fylt med det hvite gullet inntok europeiske havner og igangsatte en porselensfeber ved europeiske hoff. De blåhvite varene ble etter hvert produsert i enorme mengder, og det eksklusive fikk sine billige og masseproduserte kopier, som spredte seg til de fleste hjem. I løpet av 1900-tallet var det blåhvite blitt et symbol på en konservativ og borgerlig livsstil, men de siste tiår har den blåhvite keramikken fått en renessanse. Stadig flere designere og kunsthåndverkere skaper nye fortellinger med nytolkninger av kjente mønsterelementer, eller som lavmælte politiske kunstverk. I utstillingen presenterer vi både kinesisk porselen, nederlandsk fajanse, samt norsk blåhvitt fra Porsgrunds porselænsfabrik og Herrebø fajanse. I utstillingen finner du verk fra bla. Paul Scott (England), Front design (Sverige), Marcel Wanders (Nederland), Anna Badur (Tyskland), Kim Joon (Korea) og Lin Wang (Norge/Kina). Museets keramikksamling består i stor grad av blåhvitt, og kun en liten prosent blir vist i de faste utstillingene. I True Blue kan du nå bli kjent med en større del av vår samling av blåhvitt, og ta en reise fra våre eldste eksempler til blåhvitt design av 2016.  

  • Omvisning hver torsdag kl. 12
  • Omvisning annenhver søndag kl. 14
  • Design din egen blåhvite tallerken ved vårt tegnebord

16. juni - 4. september