Hopp til hovedinnhold

«Den dekorative smagsbølge fra HOKUSAI’S land».
Om japonismen på 1800-tallet

28. september 2017 kl: 18:00
Foredrag ved formidler Morten Spjøtvold

I 1900 skrev kunsthistoriker Jens Thiis (1870-1942), Nordenfjeldske Kunstindustrimuseums daværende konservator og senere direktør, om at «den dekorative smagsbølge fra HOKUSAI’S land skyllede ind over Vest-Europas kunstliv». Med denne bemerkningen henviste han til samtidens Japan-begeistring, ofte oppsummert med begrepet japonisme, som hadde gått som en farsott gjennom Europa på siste del av 1800-tallet. 

  • 1/1
    Et utvalg netsuker fra museets Japan-samling Steffen. W Holden / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

Etter at Japan hadde åpnet sine grenser på 1850-tallet, strømmet en mengde japanske gjenstander inn på det europeiske markedet. Japanske belteknapper (netsuker), sverdskaft (tsuba) og billedruller (kakemono) ble yndede samleobjekter blant den europeiske kultureliten. Vestlige kunstnere adopterte, imiterte og re-fortolket deler av den østlige estetikken i sine egne arbeider, eksempelvis gjennom materialbruk, motiver og formspråk. Samtidens japanmani fikk også mer populærkulturelle utslag, i form av operetter og kimono-inspirert mote, som populariserte Japan i de bredere lag av folket. Spjøtvold gir en oversikt over japonismens utbredelse i Europa på siste del av 1800-tallet, og foredraget holdes i Hannah Ryggen-salen på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum. 

Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 1