Når norske Margit Selands (f. 1965) keramiske og tekstile verk møter et mindre utvalg arbeider i de samme materialkategoriene av danske Axel Salto (1889–1961), føres en livlig samtale mellom formuttrykk.
Selands store, tredimensjonale tekstilskulpturer representerer en ny fase for kunstneren, og publikum gis et fortrolig innblikk i en pågående og eksperimentell prosess. I de keramiske arbeidene hennes er energien mer konsentrert og overflatene mer fullendte. Leirebehandlingen er svært sanselig, mens formene hengir tankene til metamorfoser og forandringer i naturen.
Naturen er kilden [Margit Seland] stadig øser av, hvilket materiale [hun] enn arbeider med. […] Ikke på det viset at [hun] setter seg til og kopierer et panorama. Det er de små tingene som stadig opptar [henne], det er der [hun] finner mysteriet, øyeblikkets dirrende nerve, selve livsunderet.
Bearbeidet sitat fra Arne E. Holm, Axel Salto som kunsthåndverker, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseums årbok for 1949
Også Saltos former er organiske, og fremstår både lekne og definerte på samme tid. Vasene er «knoppede» og «spirende», karakteristikker han selv brukte for å beskrive dem, og snakker nok aller mest uanstrengt med Selands ekspressive tekstiler. Selv om Selands verk i denne utstillingen er fortellende og uten funksjon, har hun også – som Salto – jobbet mye med bruksform og håndlaget serieproduksjon. Hos dem begge, besitter hvert verk den nerven som bare kunsthåndverk skapt av kyndig hånd og øvet øye gjør.
– Denne utstillingen markerer at Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum overtar programmeringen av TKM Gråmølnas første etasje. Det er derfor gledelig å kunne løfte frem en av regionens kunsthåndverkere i dialog med verk av museets internasjonale samling, sier museumsdirektør Ingrid Lunnan Nødseth.